100% slaafvrije chocolade

Tony Chocolonely wordt keer op keer als schoolvoorbeeld gebruikt door Brand Storytellers.

En terecht, want er zijn maar weinig Nederlandse supermarktmerken die het merkverhaal zo helder heeft als Tony.

Het verhaal is oprecht, nobel en zit vol met ambitie.

” OMG. Goddelijke chocolade en bijdragen aan een betere wereld.“.  

– klant, tegen zichzelf.

Een beetje theorie

Het kernverhaal zorgt ervoor dat strategische keuze’s kunnen worden gerechtvaardigd. In dit geval toetst Tony alles aan haar visie om chocolade 100% slaafvrij te maken. Wat dit merk zo sterk maakt is dat het verhaal vóór hun product komt. De chocolade is een ultiem middel om de visie te bereiken.

Vaak wordt zo’n altruïstische visie als deze, verward met liefdadigheid. Maar vergis je niet. Tony Chocolonely is een commercieel bedrijf. Een veelgemaakte denkfout is dat het slecht is om geld te verdienen of winst te maken. Goede bedrijven maken winst, creëeren waarde waarmee ze vervolgens weer meer kansen ontwikkelen om hun visie waar te maken.

Om ervoor te zorgen dat ze deze visie kunnen waarmaken, creëren ze genoeg brandstof (euro’s dus) om de reis te kunnen maken.

Tony is meer dan chocolade..

Het is een antwoord op een probleem. 

Welk probleem?

Bijna overal in de wereld zetten chocofans hun tanden in chocolade. Vrijwel iedereen houdt ervan en iedereen heeft z’n eigen favoriete smaak. Grote chocoladebedrijven halen dan ook – naast chocolade – hele hoge winstpercentages.

Met mooie winst is helemaal niets mis, want zonder winst gaat een bedrijf failliet. Is logisch.

Minder fraai is ’t als het tot stand komt door uitbuiting aan ’t begin van de keten, waar mensen in extreme armoede leven. Heb jij bijvoorbeeld enig idee hoeveel een cacaoboer per dag verdient?

Tony’s Story

De chocoladeketen is ongelijk verdeeld. Miljoenen boeren aan ’t begin van de keten produceren cacao.
Miljarden consumenten aan ’t eind van de keten genieten van chocolade.

En in ’t midden?

Daar zit ’n handvol chocogiganten dat ‘r baat bij heeft de inkoopprijs van cacao onmenselijk laag te houden.
De cacaoboer leeft hierdoor in armoede.. met kinderarbeid en moderne slavernij tot gevolg.

Op dit moment werken er slaven op de cacaoplantages in West- Afrika. Veel van hen zijn kinderen.
Dit is niet normaal. Kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet.

’t Is illegaal.
En het moet stoppen.

We willen alle chocofans bewust maken van de ongelijkheid in de cacaosector.
Wij geven het voorbeeld en laten zien dat chocolade maken anders kan, zodat iedereen in onze keten blij wordt van chocolade.

Hiervoor moeten we commercieel succesvol chocolade maken zonder slavernij en uitbuiting.
We inspireren andere belangrijke spelers om in actie te komen en zijn actief op zoek naar partners die ons model willen volgen.

Oké, alles op een rijtje

Visie

Samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade

De missie

Inspireer zoveel mogelijk belangrijke spelers onze visie waar te maken. Wees het voorbeeld en laat zien dat chocolade maken anders kan! 

Drive

Op dit moment is er slavernij op cacaoplantages in West-Afrika. Dit is het resultaat van de ongelijk verdeelde cacaoketen. Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet. En het moet stoppen. Wij bestaan om dit te veranderen.

Bekijk de merkverhalen van andere inspirerende merken

Bekijk onze case study’s

Boordevol inspiratie over Brand Storytelling – direct in jouw inbox.

 

Meld je aan voor de Creators Update en ontvang inspirerende merkverhalen, de latest & greatest binnen storytelling én praktische tips die helpen bij het creëeren van waardevolle content.

*Incl. the occassional GIF.

Story Sprint is onderdeel van de Creators Club

School of Storytelling

FAQ’s

Voorwaarden

Privacy

© Story Sprint 2019. Brands & Trademarks zijn eigendom van haar respectievelijke eigenaar.