School of Storytelling

Les 1

Wat is Storytelling?

Er is geen gedachte die verandert, zonder het overwinnen van een hart.

door Christopher Marks

Pak je highlighter erbij, want we gaan direct de diepte in! In deze les ontdek je wat Storytelling is en hoe we dit kunnen toepassen op een merk…

Als je een keer een training over storytelling hebt gevolgd, herken je het plaatje van het kampvuur. Bijna in elke presentatie of training komt dat beeld naar voren.

En terecht, want het is het meest cliché beeldspraak waarin duidelijk wordt dat Storytelling totaal niet nieuw is. 

Verhalen zijn namelijk onlosmakelijk verbonden met wie wij als mens zijn. Het is hoe we de wereld begrijpen en met elkaar van nature communiceren. 

Think about it.

We zijn, voor zover bewezen, de enige wezens die met onze gedachten naar een plek kunnen gaan waar we nooit zijn geweest. Wij kunnen dromen, we kunnen inleven én we kunnen herinneren. 

Ons brein is een coole tijdmachine en die besturen we met een verhaal. 

Wat maakt dan een verhaal?

Goeie vraag! Het is een beetje alsof je vraagt: ” Hoe haal je adem?” Dat doe je gewoon. Althans… Zodra je met mensen in gesprek gaat. 

Wat een verhaal anders maakt dan pure informatie is dat er een bepaalde structuur in zit en dat het tot de verbeelding spreekt. Die structuur noemen we het narratief. 

Dat zijn o.a. de personages, de gebeurtenissen en de volgorde waarin we het verhaal vertellen. Het verhaal is dan hetgeen wat daadwerkelijk wordt verteld.  

Zo kun je hetzelfde verhaal met een ander narratief vertellen.

Capiche?

Omdat wij al heel wat jaartjes op deze manier communiceren, gaat ons brein hier goed op. Op het moment dat een verhaal tot onze verbeelding spreekt, kunnen we het dus ook beter onthouden. Ik moet altijd denken aan mijn lessen Frans op de middelbare school…

Het is het verschil tussen iets weten en iets begrijpen. Net zoals hoe je vroeger een vreemde taal leerde. Je begon met rijtjes woorden stampen en een week na het proefwerk was je alles kwijt. Pas toen je begreep wat je las, kon je het onthouden.

Nu komen er nog veel meer lessen aan waarin we dieper gaan over de narratieve structuren en wat een goed verhaal maakt. Maar voordat we daar meer over leren, moeten we het nog even over Storytelling hebben.

Want ja, die vraag blijft staan. 

Storytelling dus..

Storytelling heeft de afgelopen jaren een prominente plek veroverd op de Buzzword Bingo. Eerst was het iets voor de spirituele coaches. Toen voor de sleazy marketeers én nu voor de sociaal ondernemers. 

Er zijn in elk geval redelijk wat definities.* Maar laten we het niet moeilijker maken dan het is. Storytelling is een verzamelnaam voor hoe we als mens omgaan met verhalen.

 Zo doet een auteur aan Storytelling als hij aan zijn roman schrijft. Maar doet een kunstenaar dat net zo zodra hij een werk presenteert. Een fotograaf kan duizend woorden delen met één beeld. En een filmmaker neemt je mee in een totaal andere beleving. 

Hoe gebruiken bedrijven dat dan?

In de afgelopen tien jaar zijn we de term ook steeds meer gaan gebruiken voor bedrijven. Want ja, ook een bedrijf heeft een verhaal. Sommigen noemen dit dan Corporate Storytelling of Brand Storytelling. We kijken dan naar de narratieve elementen in een bedrijf. En als we dat verhaal vormgeven, kun je de kracht van verhalen inzetten voor je merk.

En daar ga je hier alles over leren. 

Het meest sprekende voorbeeld van Nederland is misschien wel Tony’s Chocolonely.  Natuurlijk verkopen ze chocolade, maar iedereen die een keer hun chocolade heeft gegeten weet ik dat ze meer doen dan dat. 

Ze leven hun visie.  Bekijk hier de case-study!

Tony’s werkt publiekelijk aan het waarmaken van hun visie en dát delen ze met anderen. Bedrijven zoals hun adverteren daarom ook nauwelijks.  Ze bedenken geen verhalen of campagnes omdat ze meer willen verkopen.

Ze vertellen duidelijk aan welke wereld ze willen werken en nemen hun doelgroep mee op reis. 

In de volgende les gaan we nerden. We gaan dieper in hoe storytelling werkt op het brein en waarom je niet kan herinneren in welk jaar de 80 jarige oorlog is afgelopen, maar wel de volledige songteksten van ‘All I Want for Christmas’ mee kunt zingen. 

Coming Soon

School of Storytelling

 

Alles wat jij nodig hebt om jouw merk te laten shinen.

Meld je aan voor de Creators Update, een twee-wekelijkse nieuwsbrief met alleen maar goede verhalen! 

(Ja! – ook dit is gratis!)

Story Sprint is onderdeel van de Creators Club

School of Storytelling

FAQ’s

Voorwaarden

Privacy

© Story Sprint 2019. Brands & Trademarks zijn eigendom van de respectievelijke eigenaren.